#1

Vores åer

Skrevet af Dan d. 8. juli 2022 18:32

Jeg havde fornøjelsen af at dele noget af vores dejlige fiskevand med et par dagskort fiskere. En rigtig god dag. (Skal siges at de var lystfiskere af den nye generation
Naturligvis kom vi ind på alle de problemer med skarv ,sæler og naturpleje. Samt at der mangler mange spange rundt om vores åer. Her skal strammes op hvis vi skal overleve som forening.
Men også vsf fangstrapport .
Næsten alt man ser er døde fisk. Med mange å systemer der næsten ikke holder fisk mere. Måske at vi skulle til at enten at sætte mindstemålet op. Eller sætte en kvote for antal af fisk pr fisker pr år. Ikke 5 pr dag. Vores åer kan ikke følge med.
Den nye generation er catch and release.
Konklusion.
Vsf er udadtil en slagteklub. Det gør at folk ikke vil melde sig ind. Jeg har intet imod at man tager et par fisk. Det gør jeg selv. Men vi har medlemmer der fisker hver dag. Slår alt ihjel?
Dette er ikke måden at drive en sportsfiskerforening.
Vsf skal vågne op, og leve op til det ansvar vi har, og tage det seriøst. En prisstigning mere. Så er jeg væk
Frustaioner udefra. Som jeg desværre også deler.
Dette skal tages seriøst
Hilsen fra et gammelt medlem der snart siger nej tak

#2

Simon

8. juli 2022 20:19

Jep lige mine ord

#3

Kristian

9. juli 2022 01:14

Helt enig. Deler også en bekymring for fremtiden af vores åløb. Vi kan ikke kun give skarver og sæler skylden for alt.
Ved at der i andre foreninger er et maks på antal hjemtagninger både pr. dag, men også pr. sæson, samt at hunfisk er fredet fra 1/10. Dette var måske noget man kunne overveje? Ved godt det aldrig vil kunne være muligt at kontrollere, men hensigten er vel også bare at skabe en bevidstgørelse hos os fiskere om, at vi også selv deler et ansvar om at bevare vores ørredbestand.

#4

Dan

9. juli 2022 12:30

Jeg er fuldstændig enig Kristian.
Da jeg startede i vsf var der en god bestand af bækørred i Jordbro å. Det skal dog siges at man dengang satte fisk ud i åen.
Dengang var åen fyldt med vandplanter og grusbanker.
Nu er åen næsten umuligt at færdes ved. Samt at mange områder kun er ren mudder/slam.
Den negative kurve foreningens vand har ramt skal på en eller anden måde brydes.
Der skal ske nogle tiltag for at få bestanden op igen.
Vores åer er vurderet til at være så gode at den naturlige bestand af havørred og bækørred kan bestå uden hjælp.
Siden den beslutning blev vedtaget. Er bestanden af sæler og skarv steget betydeligt.
Åerne kan ikke følge med. Yderligere gør den manglende grøde og gydebanker det endnu sværere for dem at overleve.
Håber at der kan komme nogle gode forslag til hvordan vi får bestanden af fisk op igen.
Den plan vi har nu virker desværre ikke

#5

Jørgen Buch

9. juli 2022 22:34

Dejligt at se, at der er nogen, der tænker over foreningens fremtid.
Det bruger vi mange kræfter på i bestyrelsen, men vi har brug for ideer fra medlemmerne, så fortsæt endelig debatten.
Vi har en fangstbegrænsning på tre fisk om dagen. En årlig begrænsning er jeg ikke meget for.
Dels mener jeg ikke, at fisketrykket er ret stort, dels er det helt afgørende at få mange fisk på rapporten, det er måden st få nye medlemmer på.
Vi har gydninger nok, og vi har yngel nok. Problemet er nok mere manglende skjul i åerne og så de nævnte dyr og fugle, der godt kan lide fisk - både i vandløbene, i fjorden og i havet.
Men vi har et problem, vi kan gøre noget ved her og nu. Der er svært fremkommeligt mange steder , og her starter vi om et par uger forsøg med at slå en sti gennem vildnisset her og der.
Hvis der mangler en bro, så giv venligst et praj til John Møller eller et andet medlem af bestyrelsen

#6

Dan

10. juli 2022 13:00

Fisk der bliver genudsat kan også komme på fangst rapporten.
Som nævnt før kunne en fredning af hunner pr 1/10 være en mulighed. Eller sætte større fisk ud. Ligesom man gør med laks efter en hvis dato.
Det vil være en hjælp for bestanden.
Hvad angår den manglende vegetation i vores åer. Kunne udlægning af sten nogle steder hjælpe. På den måde kan der komme lidt mere fart på vandet. , Og derved få skyllet slam og mudder væk.
Bare en tanke for Jordbro og fiskbæk

#7

Jørgen Buch

10. juli 2022 14:00

Der er faktisk en hel del fisk, der genudsættes, men det måtte gerne være mange flere. Og ikke mindst nogle af de store. Der er en fare for, at vi fisker dem med de "store" gener væk, lig som man har gjort med de skotske laks.
Fredning af hunfisk sidst på sæsonen skulle ikke være nødvendig. De er absolut intet værd på spisebordet, så mon ikke de allerede bliver genudsat næsten 100 %?
Men lad os drøfte det på generalforsamlingen, jeg har ikke noget imod forslaget.
Bemærk venligst, at mine indlæg her er mine meninger, ikke nødvendigvis hele bestyrelsens ,

#8

Dan

10. juli 2022 14:43

Vi er helt enige Jørgen .
Og dejligt at du som person deltager med viden og forslag.
Alt det kan hjælpe vores forening og vandløb er hver at dele

#9

Kristian

10. juli 2022 15:49

Helt enig i mange synspunkter.
Nu startede jeg først i foreningen(og med at fiske) for et par år siden, men synes kun der har været snak om en ærgerlig tilbagegang i fiskeriet. Både i vores vandløb, men i den grad også vores fjord. Der spiller selvfølgelig mange andre faktorer ind, som der også bliver arbejder hårdt på, såsom dæmningen, sæler og skarver. Dog må vi også medtænke os selv i beregningen, da vi jo også tager vores del. Derfor tror jeg også bare det er sundt at få drøftet disse ting. Vi deler jo alle samme interesse og holdning om, at fiskeriet skal bevares og helst også styrkes på lang sigt.

#10

HelgeTholstrup

10. juli 2022 19:59

Er der ikke mulighed for at genoptage udsætninger, sådan som vi gjorde førhen?
F.eks. på Fyn bliver der udsat store mængder hvert år. Det hævdes at have stor indflydelse
på bestanden og fangstmængden.
Det har tilsyneladende lange udsigter med indgriben overfor skarver og sæler. Samtidig er smoltenes rejse mod havet, og de gydemodnes vej retur åbenbart blevet eet stort "forhindringsløb",
Jeg er enig i at der SKAL handles, og det skal være snart.

#11

Jan Lind

11. juli 2022 22:26

Hov, stop en halv.
Hvis fangstrapporten blot tilnærmelsesvis giver et fingerpeg, om fangster i vore åer, så forstår jeg ikke, at de par fisk, kan afstedkomme, at vi er nødt til at stramme reglerne for fangst. For hvis de få fisk kan gøre det, så er det da heldigt, at der er så få, der fisker i åerne.
Eller sagt på en anden måde; hvis åerne virkelig ikke kan bære flere fangster, så er spørgsmålet, hvorfor. Vi har før hørt, at kun ca. 10% af yngelen, som går ud i fjordene (Hjarbæk og Louns), kommer tilbage i vore åer, efter at de har passeret sæler og skarv, både frem og tilbage, men er det 100 smolt, eller er det 1000, 10000 ??
Som Helge foreslår, mener jeg også, at massive udsætninger er løsningen, så lang tid man ikke kan/vil gøre noget ved jægerne (både de flyvende og de svømmende).

#12

Martin

12. juli 2022 01:16

Jeg kunne ikke være mere enig.
Af den grund var jeg også selv kun medlem et enkelt år. Jeg syntes det er fint folk tar en enkelt eller 3 med hjem i løbet af en sæson. Jeg tænker umiddelbart der er en grund til de fisk trækker op i årene. Og jeg tænker ikke det er for at blive spist af os. Det år jeg var medlem fik jeg mellem 15-20 i hebholds vis Simested og Jordbro. Jeg tog en enkelt med hjem fra Simested som havde slugt fluen. Men det er ikke kun i Viborg det problem er. Prøv og kig i bla Karup å fangster.
Mvh Martin.

#13

Dan

12. juli 2022 08:42

Dejligt at se at flere byder ind på denne debat.
For vi har et problem. Løsningen skal vi finde sammen.
Det er min personlige holdning at folk der fisker meget. Ikke behøver at slå alt ihjel.
For jo flere fisk der får chancen for at gyde. Jo flere fisk vil også trække ud igennem labyrinten af sæler, skarv og net.
Da dette problem ikke ser ud til at blive løst i nærmeste fremtid. Så har vi som lystfiskere og forening et ansvar.
Udsætning kunne være en løsning. Men uden gemmesteder i åen og fjorden bliver de hurtigt plukket af fiskeædere.
Dette problem skal vi på en eller anden måde løse.
Følger meget med i forsøget med udplantning af ålegræs rundt om i landet.
Vil skal også kigge På fremkommeligheden ved vores åer. Mange kilometer er ufremkommelig, og nærmest med livet som indsats Grundet dynd ved brinkerne.
Kom endelig med forslag.
Dette er som sagt mine oplevelser og holdninger.
Men kom endelig med ideer og forslag.
For på den måde kommer vi videre.
/Dan

#14

Jørgen Buch

14. juli 2022 20:35

Der er mange gode forslag og en fin tone i denne debat. Mange tak for det.
Jeg har nogle personlige kommentarer til nogle af punkterne.

Fangstrapporten.
Ja, den viser døde fisk, måske fordi vi forlanger fotos, for at man kan være med i konkurrencen om 2 x ca 1000 kr for at rapportere. Vi kan sagtens nøjes med et foto af en levende fisk, gerne i et net, så den ikke skal op af vandet.
Men mange fisk på rapporten er en nødvendighed for at få nye medlemmer. Det er sådan, man vælger forening i dag, så man skal endelig ikke være tilbageholdende med at rapportere. Vi får sat en rubrik på, der hedder "gendusat".
Der må gerne blive genudsat endnu flere ørreder, og efter fiskeriloven må man kun hjemtage til eget behov. Naboer og gode venner må gå til fiskehandleren eller begynde at fiske selv. Men grundlæggende mener jeg ikke, at det er lystfiskerne, der belaster bestanden hos os. Vi har allerede en bestemmelse om max tre ørreder pr dag, og det er meget sjældent, nogen er så dygtig at ramme dette loft.

Udsætninger.
DTU bestemmer, hvor der må sættes fisk ud, og deres undersøgelser viser, at der er yngel nok i Simested, Fiskbæk og Jordbro å. Vi må sætte lidt ud i Skals å, men det er så lidt, at det ikke er til at arbejde med.
Som tidligere nævnt er der stadig gydninger nok, og når DTU så kan se, at der er yngel nok, så må problemet være overlevelsen i åen og i havet.
Der kunne være bedre skjul i vandløbene - store og små - , og skjul mangler helt i Hjarbæk Fjord og i Limfjorden i det hele taget. Vi kunne gøre en lille smule ved at lægge sten ud, men 99% af problemet skal løses af kommunen og staten, der har ansvaret for "god økologisk tilstand" i vandløbene, hvilket bl.a. betyder, at der skal være 80 stk ørredyngel pr 100 kvm vandløbsbund. Det er der kun i ca halvdelen af kommunens vandløb, og der er ikke gjort noget seriøst for at forbedre det.
Vedrørende fjorden løber der et stort, seriøst projekt om Hjarbæk Fjord. Vi er med i projektgruppen, men min forventning er desværre, at konklusionen bliver, at der kun er een løsning på problemerne, og det er nedbringelse af nitratudledingen til det halve. Det har Holland lige vedtaget, og landmændene protesterer heftigt.

Skarv og sæl
Foreningen er godt med i regulering af skarv i vandløbene. Vi arbejder sammen med jagtforeningerne, og det går fint. Skulle der komme sæler i væsentligt omfang, har vi tidligere kunnet få en reguleringstilladelse, og det kan vi sikkert igen.
I Fjorden er regulering af disse arter helt udelukket på grund af særfredninger.

Slusen
Vi har fået afslag på at opsætte sælskræmmere - det kunne genere odderne, og det må man absolut ikke.
Vi har flere gange bedt kommunen om at åbne gennemsejligslusen, hvilket kunne hjælpe en lille smule, men kommunen har ikke ulejliget sig med at svare.

Fremkommelighed ved åerne.
Johnny og hans søn har ryddet op ved Kirkegården og ved Vesbæk bro ved Fiskbæk å, så der skulle alle kunne færdes.
Vagn har ryddet ved Stoholm og ved Spejderhytten ved Jordbro å, og om en uges tid rydder en entreprenør et stykke fra Borup bro og opstrøms, så der er noget i gang.

#15

Dan

15. juli 2022 18:38

Tak for god information Jørgen. Jeg er enig med dig på mange punkter.
Men mange af de lystfiskere jeg møder kigger ikke på fangst rapporten. Mange ved at vi har godt vand,og en god opgang.
Derimod er det fremkommeligheden ved vores åer folk mister modet ved.
Men jeg er rigtig glad for at høre at der sker noget på dette område.
Stor respekt og tak til alle de frivillige der gør en indsats.
DTU vil jeg ikke kommentere på. Min mening om dem er ikke positiv.
Om udlægning af sten kan skabe mere vegetation i åen er kun et gæt. Men det er en meget vigtig ting at få tilbage. Jeg er en af de medlemmer der har set nogle af vores åer fra storhed til fald.
Jeg er enig om at 3 fisk pr dag ikke er meget. Og støtter den. Men nogle har 200 fiskedage, og slår alt ihjel. En tanke?
Igen siger jeg tak for din viden og personlige deltagelse Jørgen.
Denne debat skal være i god tone. Så vi som forening kan blive bedre

#16

Dan

15. juli 2022 19:24

Hvad angår Viborg kommune. Som desværre ikke har meget fokus på naturen omkring Viborg. Så kunne dsf måske hjælpe med at øge presset på forslagene. Igen en tanke.

#17

Dan

17. juli 2022 01:16

En anden ting der kunne være en løsning .
Var at åbne Facebook for opslag for medlemmer. Så der kommer noget ud på nettet. Flere vil kigge på sociale medier. End søge på vsf.
Den side der findes nu rammer ikke eventuelle nye medlemmer.
Ja det kræver at en gider bruge lidt tid på at smide spam og andet skidt ud.
Den nuværende form er ikke særlig interessant. Januar nærmest kedelig. Åben for indslag og billeder For medlemmer

Svar "Vores åer"


Billeder
Sikkerhed

Hvad er forkortelsen for Viborg Lystfiskerforening

Forum

Forummet er for alle og giver medlemmerne mulighed for aktivt at præge foreningen.

Hold en god tone og en saglig debat. 


Opret forumtråd
© 2024 Viborg Lystfiskerforening
Log ind som administrator