#1

Sæl i Fiskbæk å

Skrevet af Jens d. 19. juli 2023 10:44

Jeg var her til morgen på vej til Jordbro å ved Skivevej via Vesbæk, da jeg var på broen og så opstrøms var der bølgegang i åen, tilbage til p plads og da jeg kom tilbage til broen kom der en sæl nedad mod Fiskbæk
Jeg så lige hovedet over vandet men nåede desværre ikke et billede

#2

Kristian

19. juli 2023 17:57

Øv… Der var desværre også en sæl ved Nybro sidste år i november under gydningen… :-/
Hvad kan/må vi gøre ved det?

#3

Jørgen Buch

19. juli 2023 22:37

Hej Kristian
En enkelt sæl i ny og næ kan vi fint leve med. Det er det, man kalder biodiversitet, og det er vi stærkt tilhænger af.
Men når sæler tager mere eller mindre fast ophold i åerne, er det et problem.
Vi har for et par år siden haft en reguleringstilladelse til Fiskbæk å, men det skete der ikke noget ved.
Sidste år havde vi reguleringstilladelse til Skals å, og der fik vi skudt en sæl, der var set rigtig mange gange i åen.
Du spørger, hvad vi kan gøre ved det. Det første man skal gøre, er at registrere sin observation på Limfjordsrådets hjemmeside. Under projekter finder man med lidt held et indberetningsskema. Det er vigtigt, da vildtkonsulenterne altid kigger på Limfjordsrådets side for at se, om der er tale om et reelt problem.
Og så skal man underrette et medlem af bestyrelsen om forholdet.
(Jens, jeg har registreret din sæl fra tirsdag)

#4

Kristian

20. juli 2023 00:12

Ok tak for svar. Ja så længe bestanden kan klare det, så er det biodiversitet. Tænker heller ikke der er noget unaturligt i, at en sæl skulle svømme i åen efter føde, sådan som fjorden har det..
Skulle bare lige høre om, hvilke muligheder vi har, og om det er noget man skal/kan gøre noget ved.

Forresten var ikke mig selv der observerede sælen ved Nybro sidste år, men to miljøfolk fra kommunen, jeg snakkede med dernede den anden dag. De sagde de årligt så en sæl i Fiskbæk i gydeperioden, hvilket jeg synes lød en smule bekymrende.

#5

Jørgen Buch

20. juli 2023 14:36

Vi må holde øje med dem, og reagere, hvis det bliver voldsomt.
Men sæler i åerne har der af og til været, så længe jeg har fisket i vore åer, og det er i mere end 40 år. Sådan en gang bølger kan godt nok få pulsen op !

#6

Jens Drengsgaard

24. juli 2023 23:01

Så var sælen i Fiskbæk å ved ca
20,30 tiden igen ved Vesbæk opstrøms broen
Den forsatte op forbi betonbroen og videre opad

Svar "Sæl i Fiskbæk å"


Billeder
Sikkerhed

Hvad er forkortelsen for Viborg Lystfiskerforening

Forum

Forummet er for alle og giver medlemmerne mulighed for aktivt at præge foreningen.

Hold en god tone og en saglig debat. 


Opret forumtråd
© 2024 Viborg Lystfiskerforening
Log ind som administrator